Saved by the Bell: Appen met leerlingen

Gisteren ontving ik een app van Q., een van mijn mentorleerlingen. Ze wenste me via deze weg fijne feestdagen. In de vakantie en in mijn verlof, maar zeker goed bedoeld.

Vorig schooljaar begon ik, met mijn toen c0-mentor, een WhatsApp groep met mijn mentorleerlingen. Dit was overigens nadat een aantal collega’s al begonnen was met WhatsApp groepen met hun mentorklassen. Ik was aanvankelijk best huiverig, want je geeft een stukje van je privacy weg.

Een van de leerlingen is beheerder van de groep. Zij verzamelde alle telefoonnummers en voegde ze aan de groep toe. Echt regels hebben we vooraf niet opgesteld. In het begin kwamen er ook behoorlijk wat onzin-berichtjes langs (we konden via de groep bijvoorbeeld bijna de gehele uitzending van de MTV Music Awards volgen en we werden doodgegooid met memes). Daar hebben we toentertijd een stokje voor gestoken. Gelukkig bleken onze leerlingen goed aanspreekbaar.

Het blijkt een hele prettige weg om snel en direct met leerlingen te kunnen communiceren en ook gebruiken de leerlingen de groep om informatie met elkaar uit te wisselen over huiswerk en andere schoolgerelateerde zaken. Het lijkt de betrokkenheid van de leerlingen bij school en voornamelijk bij de klas te vergroten.

Toch ontvang ik dus nog wel eens in de avonduren, of in het weekend, of tijdens vakantie of verlof een app van een leerling, die dan overigens ook vaak gelijk antwoord verwacht en voel ik me een echte 24/7-juf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s